Menu desplegable

diumenge, 5 d’abril del 2020

CIRC DE GAVARNIE I BRECHA DE ROLAND

CIRC DE GAVARNIE - BRECHA DE ROLAND.

Ens aixequem aviat en el poble de Luz Saint Sauvaire i anem a esmorzar en un bar que havíem quedat amb dos amics que estaven a la zona i per anar a fer la ruta. Som dia 6 d'Agost del 2019.

Agafem el cotxe direcció Sud cap al poble de Gavarnie, que queda a uns 19 km. de Luz St. Sauvaire, on aparquem al pàrquing davant l'Hotel Vignemale, passat el poble, d'on vam començar la ruta. Quan s'omple el pàrquing o bé a partir d'una hora, ja no es pot entrar dins poble amb el cotxe i s'ha d'aparcar abans de l'entrada, que també hi han aparcaments. Recomano anar-hi aviat ja que a les hores dels turistes està a rebentar i ja no queda on deixar el cotxe.

Vista del Circ de Gavarnie des de l'aparcament.

Comencem a caminar prop de les 8:00, no hi ha gaire gent i som dels primers a caminar per allà, agafem la pista forestal que continúa direcció al salt de Gavarnie que ja es veu des del pàrquing mateix. Seguim la pista per el costat dret del riu fins que creuem el pont i deixarem el riu aquesta vegada a la nostra dreta fins ben bé sota el salt de Gavarnie.
Tenim uns 3 km. de pista fins a l'Hotel del cirque du Gavarnie i  desprès fins sota el salt, ens queda 1 km. mes, que a partir d'aquest punt, ja és un corriol.

Vistes del circ de Gavarnie.
Des de l'hotel Cirque du Gavarnie.

Comencem a agafar el corriol per el costat esquerra del riu i seguim direcció al saltant sense cap pèrdua. La vista enganya, i sembla que el camí és força pla, però la pujadeta fins allà, s'enfila bastant.

La Jordina observant el salt d'aigua. Jo davant el salt de Gavarnie.

Acabant de fer fotos per tots costats ens dirigim cap al costat oposat del saltant, a la dreta del circ, s'intueix un camí que s'enfila per una grimpada i per gent sense vertigen, baixem uns 100mt- per creuar alguns torrents de diferents saltants que baixen per diferents punts i ens tornem a enfilar de valent fins sota la pared , d'on agafarem el Camí de les Échelle de Sarradets (Camí de les escales). Aquí s'ha de grimpar en un primer moment fins a arribar per sobre la pared i que a partir d'aquí ja és semblant a un prat, però fins que no arribes a tenir la vista de la Brecha fa una molt bona pujada.
El camí no te pèrdua, simplement, tenir cames per pujar cap amunt !!!

L'equip direcció cap a fer la grimpada de les Échelles.

De dret cap a la grimpada, enfilant-nos de valent.
Recte es pot veure per on ens enfilarem.

Pujada per les Échelles.

Arribem sobre les Échelles i acabem d'arribar en un punt on es pot veure la Brecha, el refugi de Sarradets i una mena de vall rocosa que és la que seguirem fins al refugi que en aquest punt ja es veu molta gent ja que hi accedeixen des de el Coll de Tentes (Zona d'aparcament que s'accedeix per una carretera de Gavarnie) La majoria d'aquest personal en poc temps estan en aquest punt, hi pots trobar gent de tots tipus i mal equipats que van a passar el dia i sense un gran esforç!!

En aquest punt ja estàvem per sobre la grimpada.

Pujada per els prats sobre el Circ de Gavarnie.

Punt on divisem el refugi de Sarradets, la Brecha de Roland
i el Casco de Marboré a l'esquerra.
Vista de la part superior del salt de Gavarnie.
Amb el Pico de Marboré a l'Esquerra.
Refugi de Sarradets en Obres.

Al punt d'arribar al refugi la distància de sota el salt de Gavarnie fins aquí és de 2,85km amb un desnivell de uns 950+ .
El paisatge que vas trobant et va animant a continuar i tenir ganes de veure el que t'espera més endavant i sense deixar-t'he pensar en la pujada que estàs fent.
A partir d'aquí, hi ha un ambient de turisme que fa sentir que ja no estàs tant perdut enmig de la naturalesa, però, el lloc s'ho val i no té preu!!!

Continuem ara cap a la Brecha de Roland que no té pèrdua, pujada amunt  pujant per una zona de terreny relliscós com de grava i la gent va patinant, arribem en un replà i a partir d'aquí el terreny pedregós i passar algunes plaques de neu fins arribar a l'ultima grimpada i així acabar al mig de la Brecha de Roland.

La Jordina senyalant la Brecha de Roland.

Al costat de la brecha de Roland amb el Casco 3011mt. al darrera.

Vistes a la part Espanyola des de la Brecha
i amb vistes d la part superior on hi ha la vall d'Ordesa.

Vistes de la part Francesa des de la Brecha,
mirant direcció Nord-Est amb la vall de Gavarnie a baix.

Aquí ens vam separar d'en Marc B. i en Jordi C. que van anar a fer el Taillon i vam quedar al Parquing del coll de Tentes on els aniríem a recollir amb el cotxe. Decendim cap al refugi altre vegada, només de començar a baixar, ja trobem unes dones amb un grapat de nens, que no podien pujar per la grimpada final, les vam haber d'estirar i cap amunt, alguna ja volia girar i tornar avall.
Continuem baixant, i en pocs moments tornem a estar al refugi on aquí ens desviarem a l'esquerre cap al coll de Sarradets, tampoc té gaire pèrdua ja que es veu la gentada que va i ve de la zona de l'aparcament.

Vistes del Vignemale amb el Glaciar d'Ossoue inconfundible.

Vista des del coll de Sarradets amb vistes a la Peña Portiella
a l'esquerra, el pic de la Torre /Punta Faixón, el Casco,
la Brecha de Roland i el Refugi de Sarradets.

En aquest coll ja baixem tot desnivell negatiu fins al poble de Gavarnie. Passem per un torrent que baixa l'aigua del Graciar del Taillon i els turistes o excursionistes amb feines per no caure dins l'aigua passant per sobre les pedres, agafem drecera per esquivar-los ja que se'ns fa tard. Sota el torrent trobem un corriol que ens desvia a la dreta per anar a Gavarnie ja que el de l'esquerra ens portaría fins al Port de Bujaruelo.
(Aquest Port, els Francesos van obrir camí per comunicar-lo amb Espanya, que no ho van voler fer i en pocs minuts es podria creuar d'un país a l'altre en aquesta zona. Seria una carretera de Bujaruelo a Gavarnie. Per anar d'un costat a l'altre es tarda en cotxe 4h 30 min. Amb la pista oberta seria de tres quarts d'hora aproximadament.)

Arribem a baix a la Vall de Pouey Aspé i resseguim el camí de l'esquerra de la vall direcció al poble, anem trobant indicacions que ens porten fins davant l'aparcament d'on hem començat la ruta.

Vista des de baix la vall de Pouey Aspé
d'on hem baixat des del coll de Sarradets, al mig de l'imatge.

Baixant per la vall de Pouey Aspé
 amb el Dedo inconfundible i el Tallon al mig.

Vista del circ de Gavarnie des del final de la vall de Pouey Aspé

En arribar al cotxe, i final de Ruta, mengem i bevem alguna cosa i ens dirigim al coll de Tentes per anar a buscar els dos amics a on havíem quedat, Passem per el mig del poble, ple de turisme i a la sortida veiem pàrquings plens, agafem direcció a Tentes i la carretera els dos laterals amb cotxes estacionats a on podien, durant 2 o 3 km. Seguim per la carretera passant per el costat de les pistes d'esquí, sense neu, ara és l'hora dels animals de pastura, ple d'ovelles creuant la carretera envoltant els cotxes, vaques i alguns cavalls pasturant per els prats.
Arribem al pàrquing, ple de cotxes, ens posem en un forat i baixem del cotxe a esperar en Marc i en Jordi, notem que la temperatura ha baixat i fa una mica de fresca, finalment els veiem que venen per la pista del coll de Bujaruelo però hi ha un bon tros de camí i en uns 15 min. ja els tenim a lloc. Anem cap a Luz St. Sauvaire on estem allotjats, una dutxa i cap a fer un bon sopar a l'Antre Potes, a les afores del poble ja que aquest dia alguns restaurants tenien tancat.

Des del Parquing de Tentes, amb vistes al coll de Bujaruelo,
 a la dreta i el Taillon a l'esquerra.

Ruta molt maca tant de paisatges com es pot veure a les fotos i espectacular pes les muntanyes que t'envolten, desnivells que impresionen i punts espectaculars com el circ de Gavarnie i la Brecha de Roland que cal estar allà al mig per veure l'impacte que et causa tan a la vista com a dins el cor.